utorok 7. októbra 2008

Prvá odpoveď na moju otázku čo je logika, ktorú som dala kamarátovi, bola, či ženská alebo mužská. Pousmiala som sa nad jeho odpoveďou a opýtala sa, že čo ho napadne pod všeobecným názvom logika. Tu bola jeho odpoveď ešte stručnejšia: „blud“ . Neskôr som si na internete zadala do googla slovo logika a klikla na prvý odkaz. Ten mi napovedal, že logika sa člení do viacerých skupín. Mňa ako prvá napadla matematická logika, kedže už od základnej školy mi vštepovali do hlavy, že pri výpočtoch mám používať logiku. Narazila som v tom článku na pojdem filozofická logika. Priznám sa, mne filozofia nie je veľmi blízka, takže trištvrtinu z tých viet, čo tam boli napísané, som nepochopila. Stálo tam ( no to čo si z toho pamätám ja ), že logika nie je veda sama o sebe, len nástroj rozvíjania ostatných vied. To povedal Aristoteles. Keď sa tak nad tým zamýšľam, asi bude mať v niečom pravdu. Pokračujem ďalej... . Našla som názor iného pána ( Wittgensteina ) na tému logika, ktorý ju definoval ako možnosti vecných stavov. Vraj ukazuje vecné stavy, ktoré sú a nie sú možné. A našla som opäť niečo zaujímavé: „Logika je veda o zákonoch správneho myslenia. Logika z Gréckeho slova λόγος (logos) znamená: myslenie, idea, tvrdenie, zdôvodnenie, vysvetlenie alebo princíp. Je to študovanie princípov a kritérií prijateľných dôsledkov a demonštrácií.“ No kto sa v tom má vyznať?! Mám tu hŕbu názorov filozofov z dôb dávno minulých aj súčasných, komentáre ľudí v rôznych blogoch a pomaličky si aj ja začínam utvárať vlastný názor na pojem logika. Podľa mňa je to neodlúčiteľná súčasť každého z nás, vieme, že tu je, pomáha nám, robí nás jedinečnými. Či si skôr spomenieme na logiku matematickú alebo filozofickú, nevedomky nás ovplyvňuje každý deň, bez ohľadu na rôzne interpretácie filozofov, pretože každý deň nás núti premýšľať, prijímať rozhodnutia, analyzovať a vyvodzovať dôsledky.

1 komentár:

Anonymný povedal(a)...

súhglasím najmä z vyvodením záverov pre prax a som rada,že sa dnes ešte niekto vôbec zaoberá nejakými filozofickými pojmami.